Astăzi cu Oana Cuzino

Care sunt cele mai importante și dificile schimbări care au apărut în viața ta ca urmare a pandemiei de coronavirus?

Limitarea socială impusă de riscul crescut de îmbolnăvire cu virusul SARS Cov2 este cea mai importantă schimbare în privința fiecăruia dintre noi, chiar și a persoanelor care nu erau neapărat extrem de sociabile și comunicative. Deci, cu atât mai mult în cazul meu, care socializez de când mă știu cu entuziasm, prin natura firii și personalității, dar și a profesiei și preocupărilor. Iar de aici, toate consecințele firești, care însă m-au obligat să mă adaptez pentru a-mi păstra echilibrul emoțional, comunicarea cu cei dragi, colegi, colaboratori, familie.

Există și aspecte pozitive ale acestei situații? 

Da, distanțarea fizică reprezintă un prilej bun să ne mai schimbăm din preocupări, obiceiurile de zi cu zi,  să învățăm sau să aplicăm lucruri noi. Continui să scriu zilnic și să activez pe site-ul meu www.doc.ro. În plus, am și mai mult timp pentru a interacționa direct cu cei care mă urmăresc în social media, peste un milion de oameni. Tocmai de aceea de câteva ori pe săptămână sunt și mai aproape de ei și realizez emisiuni live pe facebook și instagram, cu principalele teme solicitate de ei, fie singură, fie împreună cu medici specialiști, experți DOC și prieteni, din domeniile de interes. În plus, sunt zilnic alături de fiica mea care a continuat școala on-line chiar de la începutul stării de urgență, așa că până la urmă programul a devenit unul de rutină: cât ea este la școală, eu îmi desfășor activitatea profesională zilnică, cu live-urile de dimineață și interacțiunea cu oamenii, la 12:30 facem pauză și mâncăm împreună, apoi ea “se întoarce la școală” și eu de asemenea la ale mele. După ce ea termină școala, gătim împreună tot felul de bunătăți, mereu încercăm rețete noi și asta ne relaxează, ne facem timp și pentru sport, dar și pentru câteva plimbări cu cățelușa noastră, care este foarte entuziasmată că petrecem foarte mult timp alături de ea.

Se spune că echilibrul este cheia succesului în tot ceea ce facem, iar tu ai succes atât în plan profesional, cât și personal. Cum reușești să împaci atât de bine timpul alocat carierei cu timpul petrecut în familie?

Pentru fiecare există un timp propice și este de preferat să nu suprapui aceste intervale. În timpul zilei, dacă respecți business hours ai suficient timp să iți rezolvi îndatoririle și preocupările specifice carierei, în timp ce și ceilalți membri ai familiei le au pe ale lor, copiii școala, iar după aceea să găsești mereu idei și propuneri pentru a petrece timp de calitate și cu distracție alături de cei dragi.

Ce lecție crezi că ne învață această experiență colectivă?

Sunt mai multe lecții de învățat de aici: mulți au sesizat că și-au reevaluat prietenii de care îi legau relații vechi în acest context, pentru că în momente de extremă emoție, oamenii acționează pe baza unui bagaj cultural și afectiv propriu. S-au născut multe polemici gratuite, care au inflamat relații, pe tema acestei realități crude. Apoi, din punctul meu de vedere ca medic, cred că trebuie să învățăm că grija pentru sănatate este o prioritate în orice timp. Cu toții am văzut ce înseamnă grefarea unei infecții atât de periculoase pe fondul unei imunități compromise de comorbidități, obezitate, sedentarism și alte afecțiuni netratate corespunzător. Și ce înseamnă la un organism sănătos, chiar și înaintat în vârstă. Așadar, să ne preocupăm întotdeauna de sănătatea și imunitatea noastră, printr-un stil de viață, hrană echilibrată și bogată în vitamine, enzime, minerale și nutrienți prețioși, practicarea exercițiilor fizice constant, controale medicale regulate și tratarea oricăror nereguli depistate, cât mai din timp.

Cum îți selectezi subiectele pentru emisiune? S-a întâmplat să îți scrie oameni din public pentru a te ruga să abordezi anumite subiecte din sănătate?

Da, bineînțeles, asta fac oamenii încă de acum 17 ani de când există emisiunea, asta fac și acum, zi de zi. Noi, întotdeauna, am ținut cont de aceste sugestii, atât în emisiunea “Ce se întâmplă, doctore?” de la ProTV, cât și în articolele pe care le scriu pe doc.ro, unde am șansa să detaliez mult mai mult subiectele de sănătate, mai ales împreună cu experți: medici specialiști ce cunosc îndeaproape detaliile afecțiunilor, dar și gestionarea și soluțiile cele mai potrivite.

Ca medic, ce sfat le-ai oferi cititorilor noștri pentru a păstra un risc cât mai mic de infectare cu noul coronavirus?

Vigilența va trebui să domine comportamentul nostru pentru viitorul apropiat. Va trebui să ne obișnuim să purtăm măști și mănuși, să ne dezinfectăm pe mâini după fiecare atingere a unei suprafețe noi, să ne dezvățăm de eventuale ticuri periculoase sau gesturi involuntare, cum ar fi să ne atingem fața, ochii, gura, ochelarii etc. Și să ne setăm psihic pe această nouă realitate, fără să bravăm sau să ne autoalimentăm vreun soi de revoltă, urmată de nerespectarea unor reguli, ce poate avea efect fatal în cazul unora dintre noi, grefați de anumite slăbiciuni organice pe care boala COVID 19 le poate exprima în mod negativ.  După cum apar datele în literatura de specialitate, adevarata față a acestui virus nu este neapărat aceea a unui agent patogen cu localizare preferențial pulmonară. Dat fiind că poarta de intrare în celule este receptorul ACE2, care există în majoritatea organelor, este logic ca infecția să nu se localizeze doar la nivelul unui singur organ. Practic virusul atacă mai multe organe, simptomatologia dominantă fiind cea asociată organului cel mai afectat. Majoritatea pacienților vin din aglomerări urbane, unde din păcate calitatea aerului este puternic alterată, deci poate că de aceea în cele mai multe cazuri manifestările sunt de tip pulmonar. Însă, evident patologia poate evolua diferit în funcție de boala cronică preexistentă a celui infectat, mai matur, tânăr sau mai vârstnic, pentru că boala nu ocolește pe nimeni odată ce s-a realizat expunerea critică la virus.

Care crezi că este cea mai mare provocare pe care acestă pandemie ne-o lansează și cum o putem depăși?

Găsirea unui tratament ideal, aplicabil oricăror pacienți și bineînțeles descoperirea unui vaccin eficient, care să asigure imunitate de cât mai lungă durată, care ar putea limita răspândirea bolii și ar permite reîntoarcerea oamenilor la viața normală, adică fară necesitatea impunerii distanțării sociale.

Cum ne putem întări sistemul imunitar în această perioadă?

Printr-un regim de viață cât mai echilibrat, o dietă bogată în legumele, fructele de sezon și proteine și grăsimi de calitate, acestea din urmă bogate în aminoacizi de calitate, cum ar fi aceticisteina sau glutationul, respectiv acizii grași omega 3. Dacă dieta nu permite un aport variat de nutrienți și antioxidanți, să apelam la ajutorul suplimentelor de calitate, care aduc în plus în organism, pe lângă aminoacizi și acizii grași omega 3, 6, 7 și 9 și suficientă vitamina D, vitamina C, zinc, coenzima Q10 și superoxide dismutaza (SOD), nutrienți care reușesc să reechilibreze sistemul nostru imunitar, circulator și buna funcționare a întregului organism.

Probabil ai fost de foarte multe ori întrebată acest lucru, însă ce sfaturi le poți da doamnelor care își doresc să arate și să se simtă mereu în formă, indiferent de vârstă?

Ca medic primar geriatru, specializată și preocupată și în medicina antiaging scriu mereu cu entuziasm și drag articole în “Comunitatea Anti-Aging “ de pe doc.ro. Ca să rezum aici câteva dintre cele mai importante sfaturi, am să mă axez pe cele legate de acele acțiuni care depind de noi, pentru că pielea îmbătrânește și din cauza oscilațiilor mari de greutate, dar și a fumatului, stresului, poluării, excesului de alcool, folosirii unor produse cosmetice nepotrivite sau din pricina unei diete sărace în nutrienți. Pentru a stimula regenerarea celulară și producția de colagen, ar trebui să faci urmatoarele lucruri:

  • Mănâncă grăsimi – nu nesănătoase, ci grăsimi bune, precum acizii grași Omega-3. Somonul, tonul, macroul, sardinele, dar și nucile, dovleacul, semințele de chia și de cânepă sunt alimente bogate în acizi grași Omega-3. Suplimentele alimentare cu Omega-3 sunt o variantă sigură, la care eu personal am recurs de ani de zile, și recurg în continuare, nu este un secret.  Și alimentele bogate în biotină, precum peștele, ouăle, migdalele, roșiile, avocado și cartoful dulce sunt esențiale pentru o piele tânără și sănătoasă. Importante sunt și acidul pantotenic, adică vitamina B5. Aceasta menține elasticitatea pielii, iar vitamina B6 stimulează regenerarea acesteia și asigură și o stare de bine.
  • Pielea trebuie hidratată zilnic, în întregime, nu doar tenul și decolteul!  Fie că urmează sau nu să ieși din casă după ce-ți cureți pielea, ten și corp, după duș, trebuie să aplici o cremă hidratantă. Ar fi bine să alegi una pe bază de acid hialuronic, care blochează apa în piele. În felul acesta, tenul tău va căpăta un aspect catifelat. Nu uita să-ți hidratezi tenul, gâtul și decolteul și seara, după demachiere, mâinile, umerii, coatele, genunchii, gambele, picioarele ….
  • Bea apă!  Poate părea banal, dar obiceiul de a te hidrata suficient, adică să consumi cel puțin 2 litri de apă pe zi, are numeroase beneficii pentru frumusețe, nu doar pentru sănătate. Pielea este alcătuită din apă în proporție de 64%. Nu e de mirare că dacă ești deshidratată, pielea se usucă, își pierde din strălucire și să te alegi cu riduri.  
  • Protejează pielea de soare!  Ridurile adânci, petele, porii dilatați, tenul cenușiu apar mai ales din cauza nefolosirii cremei de protecție solară. De aceea, medicii recomandă folosirea unui astfel de produs, cu spectru larg, în fiecare zi, nu doar atunci când stai la plajă, la soare.
  • Aplică doar produse adecvate tipului tău de piele, indiferent că optezi pentru ser sau pentru o cremă de față, ține cont ca produsele de îngrijire pe care le folosești să conțină următoarele ingrediente-cheie: antiiritanți, antioxidanți, uleiuri vegetale și retinol (vitamina A). Antiiritanții, precum aloe vera, ceaiul verde și vitamina C mențin pielea intactă, în timp ce uleiurile vegetale o hidratează intens și previn deshidratarea ei. Antioxidanții (vitaminele și mineralele) neutralizează acțiunea radicalilor liberi, pe când retinolul, în concentrație de 0,5%-1% estompează vizibil ridurile. Retinolul trebuie folosit treptat, o dată la câteva zile, pentru ca pielea să se obișnuiască cu acest ingredient.

Nu uita că pentru o piele tânără, luminoasă și sănătoasă, important este și să renunți la obiceiurile nesănătoase, cum este fumatul, abuzul de alcool și consumul exagerat de zahăr, care favorizează apariția ridurilor și îmbătrânesc prematur tenul.

Author: reimagine