La ora actuală există foarte multe variante și deck-uri de tarot la fel de bine cum acesta este asociat de majoritatea persoanelor spontan cu divinația, sau cu ghicitul. De altfel dacă veți căuta cuvântul tarot pe nu mai puțin faimosul google, sau oracolul modern cum îl numește Georges Colleuil, rezultatele returnate vor avea ca principale teme prezicerea viitorului, cartomanția, simbolurile, deck-urile de tarot sau citirile în tarot Nimic din ceea ce privește tarotul nu este în mod necesar clar, începând încă de la istoria acestui misterios pachet de cărți. Dacă ne referim la deck-urile de tarot cele mai uzitate majoritatea au 78 de cărți, 22 de Arcane Majore și 58 de Arcane Minore (precursoarele jocului de cărți din zile noastre, suitele de bastoane, cupe, spade și monede au devenit suitele de treflă, inimă roșie, pică și romburi).

Merită poate în acest context să menționez că există două abordări în ceea ce privește originea tarotului. O abordarea ștințifică sau istorică în baza căreia Tarotul apare undeva la final de secol XIV, și o abordare mistică ce plasează primele deck-uri de Tarot în legătură cu civilizația dispărută a Atlantei.

Conform primei abordări unul dintre cele mai vechi deck-uri de Tarot este cel care a aparținut lui Charles al VI-lea, cunoscut și drept “regele nebun”. Gringonneur este cel care l-a realizat pentru distracția regelui care se pare că a înebunit în urma unui eveniment inexplicabil ce a avut loc în pădurea Le Mans pe 04 August 1392.

Charles al VI-lea era foarte interesat de alchimie și petrecea foarte mult timp aprofundând această artă roială. A scris si un poem foarte frumos considerând că toată această muncă de purificare și transmutare pe care regele o putea face asupra sa însăși va servi la transmutarea și transformarea mediului în care acesta există. Aceasta idee este preluată apoi în legendele căutarii Graalului – dacă Regele este bolnav (Arthur) Pământul este bolnav, dacă Regele este vindecat, Pământul este vindecat. Presupunem că Regele reprezintă conștiința Pământului, materia. Daca am conștiința bolnavă, dacă nu sunt în centrul meu, corpul meu fizic se îmbolnăvește. Dacă însă mă sprijin din nou pe forța vitală a Universului corpul se reactivează. Legatura între corp și spirit este cuprinsă în scrierile cele mai vechi de pe această planetă

Tarotului îi este atribuită și altă legendă conform căreia ultimii moștenitori ai înțelepciunii atlanților au reușit să scape și au transmis anumitor oameni, în cursul migrației lor, o parte din cunoștințele lor. Printre aceste popoare îi putem aminti pe hiperboreenii și, mai ales, civilizația egipteană.

În general putem vorbi despre deck-uri de Tarot de inspirație francofonă la baza acestora aflându-se Tarotul de Marsilia (secolul XVI) și deck-uri de Tarot de inspirație anglo saxonă ce are ca reprezentant Deck-ul Rider-Waite (secolul XIX). Veți observa o diferența principală ce ține de poziția Justiției și a Forței care au fost inversate în cazul acestuia din urmă. Justiția ocupă în deck-ul de Marsilia poziția 8 iar Forța 11 în timp ce în cazul deck-ului Rider Waite acestea au fost inversate.

Motivul pentru care avem astăzi atât de multe variante este fascinația pe care tarotul a avut-o asupra celor care au luat contact cu acest deck misterios. Artiști, cum este Salvador Dali și al său Tarot, membrii ai organizațiilor secrete, Arthur Edward Waite membru al Golden Dawn, creatori de modă, puteți urmări ultima colecția Dior 2021, scriitori, cum este Georges Colleuil și Tarotul de Marrakech, au dat propria interpretare simbolică acestui misterios deck.

Dacă privim Tarotul din perspectiva non-divinatorie scopul nostru nu este să decodificăm Tarotul ci să învățăm cum studiul acestor arcane ne permite să ne înțelegem mai bine – un studiu subiectiv, nu obiectiv. Fiecare arcană este o oglindă a noastră – atunci când privim Forța sau Justiția privim Forța și Justiția din noi înșine. Scopul nu este să analizăm arcanele ci să le observăm pentru a ne permite să ne analizăm pe noi înșine, să ne întrebăm cu curiozitate și deschidere – Ce se întâmplă în această carte și ce se întâmplă în viața mea.

Suntem pe calea simbolului atunci când tarotul devine ghidul nostru în descoperirea de sine atâta timp cât renunțăm să căutăm răspunsuri ci să fim atenți la întrebările pe care le primim.

Găsim ilustrate în arcanele din tarot marile concepte ale psihanalizei și psihologiei moderne. Acest lucru susține dimensiunea psihologică a tarotului și forța terapeutică a simbolurilor. Referențialul oferă cadrul în care secretele (cuvântul arcan cu pluralul arcana provine din latinescul arcanum care înseamnă secret) se dezvăluie în mod simbolic și prin proiecție celui care pășește pe acest drum. Nu este însă vorba despre secrete exterioare propriei ființe cât despre ceea ce literatura de specialitate numește inconștient. Însăși semnificația cuvântului simbol, din grecescul symbalein – a pune împreună, completează tabloul și oferă cheia pentru terapia prin simboluri. A înscrie simbolul în viața personală este o cale terapeutică

Ne putem gândi la TAROT ca la locul unde se pune în scenă istoria noastra personală, la un cadru în care putem proiecta ceea ce se întâmplă în interiorul ființei noastre.

Din acest punct de vedere atunci când vorbim despre arcanele majore vorbim despre cele 22 de cărți, arhetipuri după adepții lui Jung, care printre multe alte propuneri au pentru noi și ideea unei călătorii de-a lungul căreia trecem prin 3 inițieri. După Georges Colleuil, creatorul metodei Referențialului Arhetipurilor Personale, prima inițiere are loc pe Axa Formării, pe tărâmul Zeilor, care începe cu Magicianul (arcanul cu numărul 1 din Tarotul de Marsilia), până la nivelul social (Caleașca, arcanul cu numărul 7). Papesa invită Magicianul să conjuge nașterea și cunoașterea, Împărăteasa îi propune dezvoltarea discernământului în toate direcțiile, Împăratul îl face să conștientizeze unitatea spiritului cu materia iar Papa, vorbind din inimă, îi aduce binecuvântarea. Alături de acești maeștrii, Magicianul suferă prima transformare și îl regăsim în Indrăgostit, la intersecția drumului, gata să se angajeze pe căile iubirii și ale libertății. Această prima inițiere se încheie cu imaginea Caleștii, imaginea reușitei facile, a echilibrului precar dar în același timp o anumită reușită.

Urmează Axa Transformării unde pășim pe tărâmul realității și a conștiinței ego-ului.  Adevarata întâlnire are loc de această dată cu Maeștrii Interiori cu care Magicianul, acum devenit print, trebuie să se confrunte. Ne întâlnim cu Justiția și ne privim în oglinda de transformare, apoi intrăm în contact cu Hermitul, ghidul nostru interior. Roata norocului ne invită să ne eliberăm din schemele familiale repetitive, Forța ne vorbește despre centraj și aliniament, iar Spânzuratul aduce schimbarea perspectivei. Alături de Nenumită experimentăm identitatea și renașterea pentru ca în Temperanță să învățăm lecția comunicării. Pe acest tărâm candidatul se confruntă cu sin însăși.

Ultima Axă, Axa Mutației și tărâmul spiritual ne vorbește despre iluminare și realizarea de sine. Aici are loc întâlnirea cu Maeștrii Celești – Casa Domnului (o mare arcană spirituală), Steaua (în care renunțăm la toate puterile pentru a păstra singura putere care contează – compasiunea), Luna (ca limită a lumii cunoscute și arhetip al mamei cosmice), Soarele (energia bucuriei), Judecata (arcanul înălțării), Lumea (realizarea întregului sine). Candidatul se confruntă aici cu Divinitatea.

Merită să amintim aici ideea conform căreia nu există arcane bune sau proaste, pozitive sau negative cel puțin din perspectiva în care folosim tarotul ca instrument al dezvoltării personale. Există doar propuneri. Diavolul de exemplu dincolo de asocierea cu arhetipul Umbrei, cu dependențele sau cu manipularea, ne vorbește despre o energie extraordinară de a pune lucrurile în mișcare, o charismă și un magnetism personal care pot ajuta individul să rezolve cu inteligență ascuțită chestiunile aflate printre preocupările sale curente.

Am să închei această scurtă călătorie de prezentare alături de Nebun, rebelul tarotului si arcanul fără număr, alături de înțelepciunea și invitația pe care el o poartă – aceea de a face din drum obiectivul nostru, de a învăța rolurile pe care societatea le are pregătite pentru noi dar fără a se atașa de ele.

Deși asociat spontan cu divinația, Tarotul a început să fie folosit în cabinetele de psihoterapie și în sesiunile de dezvoltare personală sau coaching începând cu a doua jumătate a secolului XX. Astăzi mulți terapeuți, indiferent de formarea acestora, folosesc tarotul ca un instrument prin care pot observa interacțiunile între conștient și inconștient. Cunoscutul psihanalist, Carl Jung, aproba folosirea cărților de tarot prin care, considera el, putem accesa inconștientul. Pentru acesta cărțile de tarot reprezintă o modalitate ușor accesibilă de a reprezenta arhetipurile umanității, „predispoziții active (…) care preformează și ne influențează în mod instinctiv gândirea, simțirea și acțiunea”, motive umane fundamentale care rămân în subconștientul colectiv al tuturor oamenilor.

Una dintre cele mai folosite modalități de utilizare a cărților de tarot în terapie constă în metoda proiectivă. În timpul sesiunii clientul este rugat să aleagă din pachetul de cărți una care reprezintă cel mai bine problema sau situația aflată în discuție. Urmează apoi explorarea metaforică a imaginii reprezentate, ceea ce de cele mai multe ori poate genera insight-uri valoroase pentru persoana care lucrează.

Georges Colleuil, psihoterapeut, filozof și fondator al metodei terapeutice RAP (Referențialul Arhetipurilor Personale(1)), a dus această călătorie exploratorie la următorul nivel. Această metodă de explorare a sufletului omenesc, pornind de la data aniversării, oferă o oglindă fascinantă de autocunoaştere prin intermediul arcanelor din Tarot. Pornind de la data aniversării sunt calculate 14 case și 14 arcane (cărți de tarot) corespondete care oferă posibilitatea aprofundării necunoscutului din noi care se vrea a fi adus la lumină: personalitate, potenţialităţi, resurse, umbre, blocaje, ezitări, chemări, proiecte personale și proiecte parentale inconștiente, binecuvântări, călăuziri, speranţă.

Ce este Referențialul Arhetipurilor Personale? O metodă de autocunoaștere și un instrument util în lucrul cu oamenii care îmbină terapia prin simbol, arhetipurile prezente în cele 22 de arcane majore, intuiția personală atât a clientului cât și a practicianului metodei.

Pentru a compune Referențialulul Arhetipurilor Personale este necesar să facem să coincidă cele paisprezece arcane (treisprezece majore și una minoră) obținute printr-un calcul numerologic cu cele paisprezece case, fiecare casă corespunzând unui aspect diferit al existenței.

Pentru a ilustra conceptul și metoda am ales o regină a frumuseții și feminității nu înainte de a sublinia că în metoda Referențialului Arhetipurilor Personale nu există interpretări sau răspunsuri, că etica practicianului și formatorului impun prezența persoanei și acordarea primului loc în ordinea importanței trăirii acesteia. De aceea alegerea mea pentru a încheia acest material este pur academică și dacă voi avea ocazia m-aș bucura să aud și părerea ei.

Născută pe data de 30 Septembrie 1964, Monica Bellucci rămâne idealul de frumusețe și feminitate al multora. Interesant că în casa personalității regăsim Împărăteasa. În această casă ne regăsim în domeniul socialului, locul unde ne punem în scenă, locul unde suntem văzuți, spațiul persona, așa cum o numea Jung. Tatăl actriței povestește că frumusețea Monicăi a făcut ca la un moment dat patronul localului unde se servea masa să le ofere gratis consumația, asemeni vizitei unei regine, nu este așa? Aici însă găsim și așteptările pe care ceilalți le pot avea de la noi și ce așteaptă oare lumea de la Monica Bellucci? De pe băncile facultății de drept, în industria de fashion și apoi în cinema Monica a demonstrat că poate reuși ceea ce își propune. O femeie de succes după 30 de ani, mama la 40 și vocea femeilor după 50 – iată propuneri la care o Împărăteasă în casa personalității ne propune să reflectăm.

Într-un interviu acordat publicației Paris Match Monica Belluci vorbește despre ambivalența frumuseții adăugând că dincolo de o posibilă protecție pe care aceasta o aduce poate atrage și foarte multă invidie. Interesant că în casa gândirii, casa 3 din Referențialul zilei de naștere, Monica are Judecata (născută în 1964, prin adunarea cifrelor ce compun anul nașterii și reducerea în baza 22, obținem arcana corespondenta casei gândirii). Pistele propuse de această arcană în casa gândirii ne vor face poate să reflectăm la grija cu care actrița a protejat intimitățile vieții sale, că deși s-a simțit abandonată după divorțul după 14 ani de căsnicie cu actorul Vincent Cassel întotdeauna aceasta a fost rezervată în a oferi detalii privind despărțirea. În casa gândirii găsim ceea ce ne preocupă mentalul dar și modul în care vedem lumea. Posibil, dar ar trebui sa vorbim cu ea, ca Monica să vadă lumea ca pe un potențial judecător al acțiunilor și faptelor sale?

O teamă de singurătate dar rezidă din interviurile pe care actrița le-a dat în presa internațională în legătură cu motivul pentru care este mama a doi copii. Singură la părinții a avut o copilărie liniștită însă un sentiment de singurătate a însoțit-o. Iată cum poate fi trăit un Heremit în casa 2 (arcanul cu numărul 9 prezent în casa 2, casa căutărilor din Referențialul Arhetipurilor Personale). A căutat Monica să nu fie singură? Se poate. Heremitul, marea arcană a cuplului din tarot, ne vorbește însă și despre a face cuplu cu noi înșine înainte de a fi cu altcineva. Poate că astăzi, la peste 50 de ani, Monica a găsit răspunsul la căutările sale – să fie în acord cu ceea ce este, să treacă de la singurătate în care este marcantă absența celuilalt la solitudine care ne vorbește despre prezența sinelui.

Iată câteva reflecții despre arcane și tarot în viziunea lui Georges Colleuil și a Referențialului Arhetipurilor Personale pe care le închei cu invitația de a reflecta la ideea că niciodată exteriorul nu ne va oferi vreo soluție. „Doar intuiția, inteligența și inima noastră cunoaște răspunsurile pe care le căutăm cu atît de multă ardoare în afară propriei noastre ființe.” (Monica Măgureanu)

 

Articol apărut în revista Femeia – Septembrie 2021

Abonare Newsletter

Fii la curent cu cele mai noi articole de răsfoit

Leave A Comment